در این مقاله می خوانید:
دید گاه اول و مشهور (کاروان اسرا 40 روز پس از واقعه عاشورا به کربلا رسیدند)
دید گاه دوم (کاروان اسرا اصلا به کربلا نرفتند و اربعین وجود ندارد)
دید گاه سوم (کاروان اسرا در اربعین سال 62 و یا سال های بعد به کربلا رفتند)
درباره اربعین اختلاف نظر است. سه دیدگاه از اهمیت بیشتری برخوردار است:
دیدگاه اول و مشهور (کاروان اسرا 40 روز پس از واقعه عاشورا به کربلا رسیدند)
بعضی عقیده دارند اهل بیت امام حسین علیه السلام در سال 61 هجری از شام برگشته و در بیستم صفر همان سال در کربلا با جابر بن عبدالله انصاری ملاقات کردند و همگان برای امام عزاداری نمودند.[1] از این اربعین به عنوان اربعین اوّل یاد میشود. این دیدگاه از شهرت بیشتری برخوردار است.
مرحوم سید محمدعلی قاضی طباطبایی کتابی مستقل برای اثبات این ادعا تدوین کرده است[2] مرحوم ابن طاووس از طرفداران این دیدگاه است وی مینویسد: «راوی گفت: چون زنان و عیالات حسین(ع) از شام بازگشتند و به کشور عراق رسیدند، به راهنمای قافله گفتند ما را از راه کربلا ببر، پس آمدند به قتلگاه رسیدند، دیدند جابر بن عبدالله انصاری و جمعی از بنیهاشم و مردانی از اولاد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمدند برای زیارت قبر حسین(ع) پس همگی به یک هنگام در آن سرزمین گرد آمدند و با گریه و اندوه با هم ملاقات کردند ومجلس عزایی که دلها را جریحهدار میکرد، برپا نمودند و زنانی که در آن نواحی بودند، جمع شدند و چند روزی به همین منوال گذشت»[3] ابن نما[4] و برخی مقتلنویسان دیگر نیز طرفدار این نگرش هستند.[5] طرفداران این دیدگاه شواهد و قرائنی را دستمایه خویش قرار داده و دلائل مخالفان دیدگاه خود را پاسخ دادهاند.
دیدگاه دوم(کاروان اسرا اصلا به کربلا نرفتند و اربعین وجود ندارد)
بعضی دیگر برگشت اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر را قبول ندارند.بر اساس این دیدگاه اربعین وجود نداشته است که تاریخ و نحوه رفتن اهل بیت (ع) به کربلا مطرح باشد. مرحوم آیتی از طرفداران این نگرش است: در داستان آمدن اهل بیت(ع) از شام به عراق و رسیدن آنها در اربعین یعنی بیستم صفر به کربلا را به هیچ وجه نمیتوان قبول کرد یا سند قابل اعتماد برای افسانه تاریخی به دست داد. اهل بیت عصمت (ع) در ماه رجب سال 60 هجری از مدینه به مکه رفتند... پس از مدتی که در کوفه گرفتار بودهاند، طبق دستوری که از شام رسید، آنان را به شام فرستادند و از آن جا هم بعد از مدتی که معلوم نیست، به مدینه طیبه بازگشتند و حق آن است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام و تاریخ رسیدن آنان به شهر دمشق و مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید و تاریخ حرکت آنان از دمشق به طرف مدینه و تاریخ ورود آنان به شهر مقدس مدینه، هیچ کدام از اینها به درستی معلوم نیست»[6] استاد شهید مطهری نیز رفتن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر بن عبدالله را قبول ندارد.[7] به نظر ایشان، مدت زمانی و تاریخ رفت و برگشت آنها به گونهای است که امکان ندارد پس از چهل روز دوباره به کربلا برگشته باشند. طرفداران این دیدگاه برخی از شواهد را دستمایه خویش قرار داده و اربعین اوّل را به صورت عادی از محالات دانستهاند.[8]
دیدگاه سوم(کاروان اسرا در اربعین سال 62 و یا سال های بعد به کربلا رفتند)
بعضی دیگر بر این عقیده هستند که اربعین وجود داشته است؛ بدین معنا که اهل بیت (ع) در کربلا حضور یافته و برای امام حسین (ع) و یاران او عزاداری کردهاند. ولی در سال اوّل و یا سالهای بعد بوده است، معلوم نیست.[9] از آن چه گذشت میتوان نتیجه گرفت که بر اساس مبنای اوّل مدت چهل روز از آغاز حرکت اهل بیت (ع) تا برگشت آنان به کربلا طول کشیده است؛ ولی بر اساس مبنای سوم اربعین وجود داشته و اهل بیت (ع) به کربلا بازگشتهاند، اما تاریخ و مدت آغاز حرکت اهل بیت از کربلا و بازگشت آنان بدانجا معلوم نیست، همچنین معلوم نیست برگشت در سال اوّل بوده است یا سال بعد. اما بر اساس دیدگاه دوم اصلاً ملاقات با جابر وجود نداشته تا تاریخ حرکت اهل بیت (علیهم السلام) از شام به کربلا و پیمودن مسافت شام تا آن شهر مطرح باشد.
درباره ی این موضوع(بازگشت اهل بیت ع ) به کربلا در اربعین سال 61 جناب آیت الله محمدصادق روحانی جواب دقیقی داده اند خوب است که دوستان مراجعه بفرمایند.
سلام. ممنون میشم ک نتیجه گیری کنین از مطالب راجع ب دیدگاه های اربعین چون زیاد جالب نی ک شبهه در سایت ب این خوبی. انداخته شود و جوابی داده نشود
در بعضی از مقالاتتون پاسخ قطعی داده نشده از جمله همین مقاله ، بالاخره آخر چی شد ؟ اسرای کربلا بعد از 40 روز به کربلا بازگشتند یا خیر ؟ این گونه پاسخ گویی چند جوابی بیشتر آدم رو سرگردان می کنه ! خوبه که در آخر مقالات یک نتیجه گیری هم انجام بشه و پاسخ قطعی داده بشه .
با سلام و خسته نباشید خدمت کارگزاران محترم سایت کربلا، انشاالله که خداوند متعال توفیق خدمات فراوان به شما عطا بفرمایید. مقاله شما در مورد زیارت اربعین را خواندم ، صرف نظر از مطالب علمی که در پاسخ ها بیان می شود، تکنیک پاسخ گویی و چیدمان مطالب نیز بسیار مهم است، نوشته ای که شما در پاسخ به این سوال بیان فرموده بودید از دید حقیر بیشتر نشان از بی اعتباری اربعین بود و اگر متن فوق را در سایتی به جز سایت شما مطالعه می کردم یقینا فکر می کردم که نوسینده قصد زیر سوال بردن اربعین حسینی را دارد. حتی بر فرض درست بودن مورد دوم شما در پاسخگویی هم، هیچ عالمی در پاسخ به این سوال طوری پاسخ نمی دهد که زیارت اربعین کوچک شمرده شود. توجه به این نکته لازم است که متنی که شما به عنوان مقاله در سایت قرار می دهید بسیار حساس بوده و همه افراد صرف نظر از سطح مطالعه و اعتقاد با یک سرچ ساده به آن دسترسی پیدا خواهند کرند. با تشکر